Nog een week - Reisverslag uit Tildonk, België van Willem Gordts - WaarBenJij.nu Nog een week - Reisverslag uit Tildonk, België van Willem Gordts - WaarBenJij.nu

Nog een week

Door: Willem

Blijf op de hoogte en volg Willem

29 September 2009 | België, Tildonk

Gegroet!

6 oktober is het zover. Dan is België te klein en trek ik naar Senegal om er aan "ontwikkelingssamenwerking" te doen. Of was het presentie? Want wat ik er ga doen staat niet vast. Observeren, de mensen leren kennen, aanwezig zijn en vanuit hun noden initiatief nemen. Het klinkt alleszins als een fantastisch avontuur.

Maar ik besef ook dat ik dit avontuur niet alleen zal beleven. Speciaal voor hen die achter blijven, maar ook voor zij die graag op de hoogte zijn van wat ik ga uitsteken is deze blog er.

Ik kan echter niet beloven dat er elke week iets te lezen zal zijn. Ik weet zelfs niet of het elektriciteitsnetwerk in Fissel (het dorpje waar ik heen trek) voldoende stabiel is om dit toe te staan. Bovendien ben ik ook niet de grootste schrijver. Maar proberen kan geen kwaad.

Over Fissel kan ik alvast vertellen dat het de naam is van een groep dorpen in the middle of nowhere. Tussen een baobab(apenbroodboom) en een zandvlakte gelegen. Al zou de natuur er prachtig zijn. Ik ga er als vrijwilliger in een gloednieuw vormingscentrum werken. Dit vormingscentrum is opgericht door een Senegalese NGO: Enda Ecopole.

Deze NGO die deel uitmaakt van Enda Tier Monde (vergelijkbaar met 11.11.11 in Vlaanderen vermoed ik, is hoofdzakelijk aanwezig in de hoofdstad Dakar. Hier lopen onder andere artistieke projecten voor en met straatkinderen. Kinderen die slachtoffer zijn geworden van de massale armoede die ook Senegal treft. Hierdoor zijn ze genoodzaakt om op vuilnisbelten naar eten en verkoopbare prullen te zoeken. Enda Ecopole tracht deze kinderen een betere toekomst te geven. Maar dit blijkt vaak "dweilen met de kraan open" te zijn.

De oorzaak van de armoedeproblematiek in Dakar bevindt zich niet in de hoofdstad, maar op het platteland. Om meerdere redenen vluchten mensen (vaak jongeren) naar de steden omdat het leven op het platteland te hard is, of omdat er te weinig geld te verdienen is om rond te komen.

Met dit nieuwe vormingscentrum tracht Enda Ecopole te onderzoeken wat aan de basis ligt van deze plattelandsvlucht. En zo tracht ze deze ook tegen te gaan. Hoe dit precies moet gebeuren zal ik zelf mogen ondervinden. Want meer informatie heb ik zelf nog niet ontvangen. Het beloofd een boeiende periode te worden!

  • 30 September 2009 - 14:40

    Tim:

    Hoi Willem,

    Ik wens je een geweldig leerrijke en mooie reis. Hopelijk ben ik tegen dat jij terug bent terug aan 't djembe spelen ;-)
    ... maar dat zal wel.
    Enfin, tot dan

    Tim

  • 05 Oktober 2009 - 20:18

    Het Thuisfront...:

    Dag Willem, het ga je goed ginds in Senegal! Je hebt er maanden naar toegeleefd, en nu is het eindelijk zover...
    Hou je hart en geest open, neem een duik in de lokale cultuur,
    en stuur af en toe ook eens wat van die Senegalese zon naar hier! We zullen die best kunnen gebruiken in de komende wintermaanden...

    Ons volgend contact zal via skype gaan (hopelijk lukt dat).

    Het thuisfront, JKHT & K

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Tildonk

Project Fissel

Recente Reisverslagen:

13 April 2010

Laatste bericht uit Fissel

21 Februari 2010

Februari 2010

23 Januari 2010

Januari 2010

24 December 2009

Leeft hij nog?

20 November 2009

Een goede maand later
Willem

Actief sinds 14 Sept. 2009
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 17759

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2009 - 14 April 2010

Project Fissel

Landen bezocht: