Leeft hij nog? - Reisverslag uit Fissel, Senegal van Willem Gordts - WaarBenJij.nu Leeft hij nog? - Reisverslag uit Fissel, Senegal van Willem Gordts - WaarBenJij.nu

Leeft hij nog?

Door: Willem

Blijf op de hoogte en volg Willem

24 December 2009 | Senegal, Fissel

Neen, ik ben niet verdwaald geraakt in de brousse. Het is de laatste weken, in tegenstelling tot wat ik bij het schrijven van vorig bericht dacht, druk geweest! Bovendien maken technische problemen met het internet dat ik jullie nu pas bericht.

De laatste weken zijn weken van uitersten geweest. Zo zag het er 3 weken geleden niet zo goed uit. Ondanks de vele uitdagingen en de aanstaande internetvorming, bleek ik niet vooruit te raken. Enerzijds kwamen de animatoren niet echt enthousiast, of geëngageerd over. Als ik bijvoorbeeld vroeg om een sociale wandeling te maken door Fissel (wat ik eigenlijk al sinds de eerste week vraag) waren de reacties flauw en onduidelijk. Valt de elektriciteit uit (wat elke dag minstens 1 keer gebeurd), dan gaan ook de animatoren er letterlijk bij neerliggen,…

Anderzijds bleek het centrum (plots) financiële problemen te hebben. Een wel zeer hoge elektriciteitsfactuur bracht dit probleem aan het licht. Dat het centrum met financiële moeilijkheden kampt, is niet ongewoon in Senegal. Maar dat niemand deze moeilijkheden zag aankomen is problematischer. Het gevolg hiervan is dat een aantal nodige uitgaven uitgesteld werden, alsook de internetvorming. Dit laatste haalde mijn persoonlijke motivatie ook wel even omlaag. Ondanks de moeite die ik deed om deze vorming goed voorbereid te geven, bleek er altijd wel een extern probleem te zijn dat de uitvoering in het gedrang bracht. Een gefrustreerde Willem aan het einde van de week als resultaat.

Maar juist op het moment dat ik de toekomst wat minder rooskleurig begon te zien, kwamen er 2 vergaderingen die één en ander in beweging brachten. Zo was er eerst de, één dag vooraf- aangekondigde, vergadering met Enda Ecopole (de partner- organisatie uit Dakar). Tot op vandaag weten we nog steeds niet wat het doel van deze vergadering was. Tijdens de voormiddag zijn de grote mannen van Enda toegekomen, met een blanke “expert” in hun kielzog. Vervolgens hebben ze de medewerkers en lokale partners zich laten voorstellen, waarna een overhoring over hun manier van werken volgde. Op het einde van de dag hebben ze hun suggesties voor de toekomst van het centrum gedicteerd en zijn vertrokken. Hoewel ik me vragen stel bij de stijl waarop deze vergadering georganiseerd is, heeft ze wel haar nut gehad. Want ondanks het feit dat deze vergadering in het Wolof gevoerd werd, heb ik wel begrepen dat dezelfde pijnpunten werden aangehaald als diegenen die ik zelf zag. Bovendien viel het heel hard op dat het hoofdzakelijk de externen (partners, Enda, algemene vergadering) waren die het woord namen. De mensen die in het centrum werken ondergingen de vergadering.

Daags nadien werd dit laatste o.a. besproken tijdens een coördinatievergadering. Net als de financiële situatie. Tijdens deze vergadering bleek dat ik niet de enige ben die met vele bedenkingen zit. Ook Saliou, de secretaris die als enig lid van het bestuur actief is, zat met dezelfde bedenkingen. Maar vooral de reactie van de animatoren kwam als een positieve verassing aan. Want ook zij bleken enerzijds zeer enthousiast om de werking van het centrum verder uit te bouwen. Ze deelden echter dezelfde frustraties omdat structurele problemen hen beletten in hun doen. Het gebrek aan een actief bestuur, en vooral een beleidsplan, belet hen in hun activiteiten. Maar nu dit collectief gevoel van frustratie uitgesproken was, konden we over gaan tot actie. Zo is het duidelijk dat het aan de animatoren is om tot actie over te gaan, en hun bovenbouw te activeren. Ze staan alleszins klaar om er stevig in te vliegen. Een derde punt op deze vergadering was de organisatie van een taekwondo- demonstratie. (Op twee weken tijd). Tijdens de vergadering werd deze demonstratie verder uitgebouwd tot een publiciteit- moment voor het centrum in haar geheel. Dit om het centrum beter bekend te maken bij de inwoners van Fissel.

Sinds deze vergadering is het leven hier in een stroomversnelling terecht gekomen. De eerste week heb ik de internet- vorming dan toch kunnen geven. Met groot succes overigens. En deze week was er dan de voorbereiding van de taekwondo- demonstratie. Elke animator diende hiervoor een technische fiche te schrijven, om zijn persoonlijk rol in dit geheel te verhelderen. Bij het schrijven van deze fiches heb ik nog veel mogen helpen, en uiteindelijk is heel de coördinatie van de voorbereiding op mijn schouders gevallen. (Saliou stond niet meer ter beschikking wegens de verhuis van zijn organisatie door politieke problemen. Het blijft Senegal). Al bij al is deze demonstratie (gisteren) tot een goed einde gekomen. Sowieso was het een goede oefening voor de animatoren, die (net als ik overigens) weinig ervaring hebben met het organiseren van dit soort gelegenheden. Volgende week staan er twee intensieve, interessante evaluatie- vergaderingen aan te komen.

Hoewel ik hier als stagiair werk, is het dus regelmatig de omgekeerde wereld. Maar ik vermoed dat mijn wijze van werken wel geapprecieerd wordt. Moest dit niet zo zijn, dan zal dit zaterdag hopelijk duidelijk worden tijdens de coördinatievergadering, waar ik zal vragen om een tussentijdse evaluatie te maken van mijn stageperiode tot nu toe.

Deze week zal het werk nog niet gaan liggen. Zo moet er aan budgettering (voor de eerste keer in 2 jaar!) gedaan worden, moet de taekwondo- demonstratie geëvalueerd worden en worden er al wat toekomstplannen uitgeschreven. Daarenboven is er nu de tijd om de vele lokale organisaties (intensief) te bezoeken. Volgende week ben ik al onderweg naar Gambia, om het Senegalese visum te vernieuwen, en daarna zitten we al halfweg! Nu er zo veel dingen te gebeuren zijn vliegt de tijd. En dat is niet slecht.

Voila, een heel bericht, enkel over het werk. Maar, moesten jullie er aan twijfelen, het gewone leven gaat hier ook fantastisch hoor. Birame Diouf wordt meer en meer gekend, elke dag ontdek ik nog een ander aspect van de natuur, en van de cultuur. Zo staat er deze namiddag voor de verandering eens een huwelijk op het programma. O ja, en moest het jullie interesseren: het weer is nog steeds fantastisch. Met frisse nachten, en zachte dagen. Een typisch Belgische zomer (maar zonder regen!), deze winter. Al bedoel ik met zacht 30°C. Blijkbaar ben ik hier wel al een beetje aangepast aan het klimaat.

Voor vandaag houd ik het hierbij. Ik doe mijn best om de volgende keer wat sneller een berichtje te versturen. Insjallah. Prettige feestdagen in het, naar ik begrepen heb, fantastisch winterig België!

Willem

  • 04 Januari 2010 - 11:50

    Het Thuisfront:

    Hallo Willem,

    Halverwege!
    De moeilijkste periode ligt nu wel achter de rug. En je mag bezoek verwachten: eind januari komt Treesje poolshoogte nemen en in maart mag je enige vaderlijke controle ter plekke verwachten...
    Wij kijken er alvast naar uit!
    Hoe is het weekje Gambia geweest? Hopelijk was de reis niet al te vermoeiend en heb je je batterijen kunnen opladen.
    We leven in een kerstkaartje op dit ogenblik: overal sneeuw, maar natuurlijk ook de kou en de ongemakken die erbij horen... dit terwijl het in Dakar momenteel 28 graden warm is (als we de weerkaartjes op het net mogen geloven)!

    Hou je haaks en de groetjes aan de gastfamilie Diouf.


  • 10 Januari 2010 - 12:03

    Claudia:

    Lieve Willem,

    Hartelijk bedankt voor je leuke kerstbaobab! Echt een fijne verrassing. Ik ga je blog actief volgen en wens je alle succes in je project! Keep up the good work.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Senegal, Fissel

Project Fissel

Recente Reisverslagen:

13 April 2010

Laatste bericht uit Fissel

21 Februari 2010

Februari 2010

23 Januari 2010

Januari 2010

24 December 2009

Leeft hij nog?

20 November 2009

Een goede maand later
Willem

Actief sinds 14 Sept. 2009
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 17757

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2009 - 14 April 2010

Project Fissel

Landen bezocht: