Biram Toubab Diouf - Reisverslag uit Fissel, Senegal van Willem Gordts - WaarBenJij.nu Biram Toubab Diouf - Reisverslag uit Fissel, Senegal van Willem Gordts - WaarBenJij.nu

Biram Toubab Diouf

Door: Willem

Blijf op de hoogte en volg Willem

20 Oktober 2009 | Senegal, Fissel

Gegroet achterblijvers,
Een eerste berichtje uit het niet zo verre Fissel. (Met internet ligt heel de wereld aan je voeten)
Hier gaat alles goed. De hitte is al draagelijk aan het worden, de natuur is prachtig en de mensen zijn sympathiek. Althans in Fissel.
Aankomen op de luchthaven in Dakar was werkelijk een schok. Niet alleen de warmte, maar ook de mensen, de gebouwen, de voertuigen, de dieren,… Alles is anders en toch niet zo onbekend. Gelukkig dat er een busje van de VIAVIA (ons hotel) klaar stond om ons op te pikken, want anders waren we verloren gelopen. Niet dat de luchthaven zo groot is, maar er gebeurt zo veel!
De eerste dagen in Dakar verliepen moeizaam. Door de warmte verliep het slapen moeizaam, moesten we continu drinken en waren we snel vermoeid. Gewoon al op straat rondlopen (om bijvoorbeeld een stuk fruit te kopen of naar de bank te gaan) was heel overweldigend. In Senegal leeft iedereen op straat. Er valt dan ook enorm veel te zien. Allerhande marktkramers, bedelaars, kinderen die naar school trekken, dieren, vrouwen die water dragen enz. Een beetje het stereotype beeld dat werkelijkheid wordt.
Na de VIAVIA (wat eigenlijk een westerse schuilplaats was) zijn we met drie van de negen naar Enda Ecopole getrokken. Dit is de organisatie waarvoor ik zal werken. De twee andere vrijwilligers (Maarten en An) zullen in de hoofdzetel in Dakar werken, terwijl ik naar Fissel trek. Voor drie dagen heb ik hier mee mogen observeren. En dat was de moeite! Drukte alom. Maar ook veel armoede, veel kleur, veel animatie en geen stilte. Zelfs om vijf uur ‘s ochtends werd ik gewekt door de lokale Marabout (of zijn cassettetje).
Van lokale werkingen heb ik vooral het atelier (waar kleine blikken autootjes, maar ook ware kunstwerken uit afval vervaardigd worden) en een school in de sloppenwijk bezocht. De jongeren die hier terechtkomen zijn vaak jongeren die gevlucht zijn van het platte land, en hier bij de grote hoop terecht zijn gekomen. Ik kan hier nog veel blijven vertellen, maar veel interessanter zal de blog van Maarten en An zijn.
Na 6 dagen Dakar mocht ik dan eindelijk naar Fissel. Wat een verademing! Eindelijk rust, eindelijk lucht, eindelijk oprechte interesse in je verblijf. Maar ook wel vroeg donker. Ik verblijf bij de familie Diouf. Of toch in één van de huizen van de familie. (Het begrip familie is hier wat anders dan in België) Elke dag kom ik nog andere familieleden tegen… Maar deze mensen zijn heel open en sympathiek. Net als de meeste mensen hier. Maar het echte leven moet nog van start gaan. De scholen zijn nog maar net begonnen, de vormingen moeten nog van start gaan en ik moet voorlopig zelf mijn plan wat trekken. Maar dat komt wel goed.
De lokale voetbalcompetitie, de markten en het nieuwe natuurlijke meer vormen echter geen geheim meer voor me. Alhoewel. Het beloofd boeiend te worden.
Ik weet niet of ik zeer regelmatig iets zal bloggen. Ik denk dat ik ook pas eind deze week foto’s begin te trekken (als ik wat gekend ben). Dus daarop zullen jullie ook nog even moeten wachten. Maar alleszins veel groetjes, en tot de volgende!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Senegal, Fissel

Project Fissel

Recente Reisverslagen:

13 April 2010

Laatste bericht uit Fissel

21 Februari 2010

Februari 2010

23 Januari 2010

Januari 2010

24 December 2009

Leeft hij nog?

20 November 2009

Een goede maand later
Willem

Actief sinds 14 Sept. 2009
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 17768

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2009 - 14 April 2010

Project Fissel

Landen bezocht: